Faceți căutări pe acest blog

sâmbătă, 9 martie 2013

Anvelopa potrivita

Am sa incep cu un sfat, pe care l-am invatat de la specialistii Michelin acum cativa ani, si pe care va rog sa il tineti minte: cand temperatura scade sub 7 grade C, cu o anvelopa de iarna castigati cel putin 6 metri de franare in conditii de carosabil umed. Distanta de franare pe carosabil umed, la o viteza de 80 km/h si o temperatura mai mica de 7 grade C, pentru o anvelopa de vara este de aproximativ 40 m fata de 34 m pentru anvelopele de iarna. Cu doar 2 anvelope de iarna montate pe osia motoare se imbunatateste doar punerea in miscare a autovehiculului. Pentru un control deplin asupra masinii si pentru rularea in conditii de siguranta la temperaturi scazute, trebuie sa echipati toate cele 4 roti ale autoturismului dumneavoastra cu anvelope de iarna. Astfel veti reduce riscul de derapare, veti imbunatati capacitatea de virare si veti spori stabilitatea autoturismului la franare. Nu uitati ca iarna, conditiile de drum sunt diferite radical fata de vara si, de aceea, aveti nevoie de o anvelopa adaptata acestei perioade. 
Michelin a creat, in laboratoarele sale, cateva tehnologii inovatoare care ajuta la o performanta mai buna a anvelopei de iarna pe carosabil. Astfel, datorita profilului benzii de rulare si numarului mare de lamele, anvelopele "Full Active Tread" asigura tractiune optima, franare si stabilitate foarte buna in cele mai dificile conditii de iarna. "Helio compound +" este un amestec inovator de cauciuc care imbunatateste aderenta si capacitatea de franare pe carosabil umed sau acoperit de zapada, pentru a va putea deplasa in conditii de siguranta la temperaturi scazute. Compusul folosit contine ulei de floarea-soarelui si, in acest fel, anvelopa ramane supla in conditii de frig. Prin aceasta inovatie, se asigura franarea si aderenta optima iarna. Tehnologia "VTS Sipes" are la baza o structura inovatoare: profilul asimetric si numarul mare de lamele, imbunatatesc manevrabilitatea pe carosabilul acoperit de zapada. "StabiliGrip" este o alta tehnologie prin care, lamelele concepute in 3 dimensiuni, foarte adanci si pozitionate in diferite unghiuri, imbunatatesc tractiunea si asigura o mai mare stabilitate, astfel putem sa manevram iarna, in conditii de siguranta autovehiculul. "Advanced Tread Block" impreuna cu "Flex-Ice Tread Compound" sunt tehnologii care integreaza niste micro-pompe care elimina apa in exces aflata sub stratul de gheata, asigurand aderenta optima pe carosabil umed.
Prin tehnologiile folosite la fabricarea lor, anvelopele Michelin de iarna reduc distanta de franare pe timp de iarna si asigura un randament kilometric mai mare cu pana la 25% comparativ cu principalele anvelope concurente.
Pana acum am explicat de ce este bine sa va echipati masina cu anvelope de iarna, atunci cand temperatura scade sub 7 grade C (atentie, nu am spus iarna, ci cand temperatura este mai mica de 7 grade C, pentru ca este o diferenta). Mai departe, va voi spune ce se intampla cu anvelopa de iarna, daca este folosita la temperaturi mari:
- in primul rand se toceste repede. Amestecul din care este facuta este gandit ca, la temperaturi scazute, anvelopa sa nu se intareasca,ci sa ramana moale. La temperaturi ridicate, fiind moale, elastica, se toceste mult mai repede, decat daca este folosita doar la temperaturi scazute si veti avea surpriza ca, la urmatoarea iarna, sa trebuiasca sa cumparati alte anvelope (nu este recomandat sa circulati cu anvelope la care adancimea profilului este mai mica de 4-5 mm, unele anvelope au chiar niste markeri care iti arata cand trebuie sa schimbi anvelopa).
- in al doilea rand, distanta de franare creste, asa cum puteti citi aici.
- consumul de combustibil al masinii se mareste si el.
- in mers, poti pierde presiune, acest lucru poate duce la explozia anvelopei.
- aderenta scazuta din cauza pierderii presiunii face ca stabilitatea la viraje si franare sa aiba de suferit.
Ca o mica nota personala, acum cativa ani, la inceputul lunii aprilie, sotia mea mergea cu masina echipata (inca) cu cauciucuri de iarna. Afara erau temperaturi ridicate pentru acea perioada. A fost de ajuns un mic moment de neatentie, in care ea s-a uitat in oglinda 2 secunde la fata noastra ce statea pe bancheta din spate si s-a pomenit la cativa metri de autoturismul din fata care franase brusc. Cred ca nu trebuie sa va mai spun ca ea s-a oprit cu masina in bara din spate a acelui nefericit, deoarece distanta de franare nu i-a permis sa opreasca in siguranta, chiar daca viteza ei de deplasare nu era asa de mare. Daca avea setul de anvelope de vara montat, ar fi reusit sa se opreasca sigur. I-au lipsit doar cativa centimetri.
Deci retineti urmatoarele:
- echipati masina cu anvelope corespunzator temperaturilor mediului exterior - asta nu inseamna ca la 1 martie sa schimbati anvelopele de iarna cu cele de vara. Daca afara este inca frig si sunt conditii de inghet, mai asteptati cateva zile. Aveti mai multe sanse sa franati mai bine cu anvelopele de iarna pe carosabil inghetat decat cu cele de vara. Schimbati-le doar cand diminetile se inregistreaza temperaturi mai mari de 7 grade C. La fel, nu asteptati pana la 1 noiembrie sa echipati masina cu anvelopele de iarna. Daca este mai frig de 7 grade C, este recomandabil sa o faceti mai devreme, pentru binele dumneavoastra si al celor din jur. Nu uitati ca 6 metri in plus la franare inseamna 2 lungimi de masini in plus in care va puteti opri.
- verificati presiunea in anvelope cand aveti ocazia - aderenta proasta duce la derapaje si accidente.

Surse: informari ale specialistilor Michelin din 2007 si pana azi.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu