Faceți căutări pe acest blog

luni, 1 iulie 2013

Lucruri care socheaza in Paris

Odata urcat in avion, poti sa uiti de limba romana. Stewardesele sunt straine (cel putin pe AirFrance) si nu vorbesc decat franceza si un pic engleza. Noroc ca inteleg franceza si vorbesc destul engleza cat sa nu mor de foame. 
Apoi peste tot in aeroportul CDG si in metrou sunt indicatoare. Trebuie sa fii idiot sau analfabet ca sa te ratacesti acolo. La  sosirea in Paris in aeroport, primul lucru care mi-a trecut prin minte a fost "cum imi recuperez bagajele din cala ?". Fiind la primul zbor cu avionul, stiam ca trebuie sa ajung undeva, la o banda rulanta care plimba valize, dar nu stiam cum sa ajung acolo. Cum am coborat din avion, am dat de indicatoare, care ma indreptau spre zona de ridicare a bagajelor. Acolo, alte indicatoare, pe monitoare, care indicau numarul avionului si in 5 minute au inceput sa apara si valizele.
Daca tot vorbesc de aeroport, tin sa multumesc pe aceasta cale fetei care ne-a ajutat in Otopeni, la plecare, cu cateva sfaturi si indicatii la punctele de control si la drumul prin aeroport, spre avion. La noi poti sa te ratacesti linistit, romani sunt foarte zgarciti la indicatii scrise in aeroportul Otopeni. La sosirea in tara noastra la fel, daca nu eram un pic atent sa caut monitorul care afiseaza pentru ce zbor sunt valizele, nu il gaseam nici pe el, nici bagajele. Inutil de spus ca la fel s-a intamplat cu iesirea. In Otopeni am iesit undeva deasupra parcarii si nu ne-am fi dat seama ca e parcare sub noi, daca nu stiam deja ca exista o parcare si ar trebui sa fie acolo.
In ambele aeroporturi "duty free" e fix pix. Preturile sunt la fel ca la magazinele obisnuite si in CDG si in Otopeni. Ma asteptam sa fie o diferenta destul de mare. N-ai sa vezi !
V-am spus ca uitasem banii acasa, asa ca am intrat intr-un Western Union la Paris sa ii primesc/ridic. Aici era plin de emigranti care trimiteau la greu bani, cel putin 500 euro fiecare, acasa, la rude, in alte tari (de obicei din Africa). Eram singurul (fraier) care statea sa primeasca. La ghiseu o doamna care nu prea le avea cu engleza, noroc ca eu intelegeam ce zice si, mai prin semne, mai prin scris nume si sume, am reusit sa intru in posesia banilor. Doar la Carrefour si la metrou am intalnit vanzatori care nu vorbeau deloc, sau nu vroiau sa vorbeasca engleza, in rest te intelegi fara mari probleme, in engleza, cu localnicii.
Sa gasesti un WC public e o adevarata aventura. Avand in vedere ca eram plecati de dimineata si pana seara pe strazi, la un moment dat tot "te taie" si trebuie sa mergi undeva. Gasesti cateva gherete, ca in poza, dar nu toate sunt functionale. Am gasit cu greu oameni binevoitori, in Paris, care sa ne lase in restaurante la WC, majoritatea sunt cu nasul pe sus si nu au voie decat clientii acolo. Intr-un loc am gasit cu plata, intr-un mic restaurant/terasa, unde in manerul usii era o fanta, in care intra o moneda de 1 euro, ca sa poti deschide usa. Sistemul de robineti publici la ei este urmatorul: apesi pe robinet si acesta revine in pozitia initiala in cateva secunde. Asta daca functioneaza cum trebuie. Acolo unde am bagat 1 euro era sa nu se mai inchida, iar chiuveta era cat un castronel de salata, aproape ca am inundat WC-ul.
Metroul la ei are scaunele ca la noi in autobuz, doua pe stanga, doua pe dreapta, insa mult mai confortabile si, o chestie foarte interesanta si utila: in dreptul usilor, scaunele sunt rabatabile. Cand e aglomeratie, cei care stau jos se ridica ca sa faca loc si stau in picioare langa ele. La noi nu cred ca poti sa vezi asa ceva, tine de educatie (care la noi cam lipseste).
Am intalnit romani peste tot, la metrou si in RER (chiar si cativa cersetori), apoi la cozi la Disneyland, la Louvre, la turnul Eiffel, cam in toate locatiile pe care le-am vizitat. Si daca tot vorbim de oameni, e plin de negri la Paris, de chinezi si indieni. Chinezii aveau cele mai noi telefoane de cele mai multe ori, sunt fani Samsung si am vazut, foarte des, Galaxy Note 2. In rest, francezii aveau iPhone (4 si 5), de obicei in huse antishock de genul celor prezentate de razvanbb la el pe blog, Galaxy S2 aveau cei mai tineri, ceilalti, Galaxy S3 si Galaxy S4. Mergeau, in metrou si pe strada, cu tablete iPad, fara griji ca ar putea cineva sa o ia din mana, chiar am vazut la sosirea in Paris la cineva o tableta Nexus
Din pacate, roamingul este varza, sau trebuia sa pun eu pe manual in setarile telefonului reteaua lor, ceea ce nu am facut (am lasat pe automat) si, cam 40-50% din timpul petrecut acolo, nu am avut semnal la telefon. Tot varza a fost si WiFi-ul de la hotel, care era gratuit, dar se putea folosi bine doar dimineata pana in ora 7.30 si seara dupa 23.00. In restul timpului nu puteai sa trimiti nici macar un mail, desi arata ca esti conectat la router.
Alt lucru socant este mizeria de pe strazi. La noi e curat in comparatie cu ei, doar pe cateva strazi am vazut curatenie. In rest hartii si pungi aruncate peste tot, desi sunt mult mai dese cosurile de gunoi, la ei pe strazi. Nu stiu daca sa dau vina pe localnici, sau pe turisti. Voi mai reveni pe acesa tema mai tarziu.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu