Dupa ce ati consultat configuratorul si v-ati achizitionat anvelopele potrivite autovehiculului dumneavoastra, pentru a va proteja investitia facuta, va trebui sa stiti cateva lucruri despre anvelope. Am sa incep de la achizitie, de la momentul in care sunteti in posesia anvelopelor, fie ele Michelin sau alta marca :
- primul lucru pe care il veti face dupa achizitionare anvelopelor, este sa le montati pe masina (asta daca nu le-ati cumparat ca omul gospodar: vara pe cele de iarna si iarna pe cele de vara), iar pentru aceasta va sugerez sa apelati la un service autorizat, care le va demonta pe cele vechi si le va monta, cu echipamente potrivite, pe cele noi pe jante, apoi neaparat va echilibra rotile, pentru ca o roata (atentie ca spun roata, nu anvelopa, pentru ca anvelopele fara janta nu se echilibreaza!) care nu este echilibrata poate duce extenuarea soferului, la uzura neuniforma si prematura a anvelopelor, precum si la uzura inutila a suspensiei vehiculului. Aici iar va atentionez ca, anvelopele mai speciale, ZP, RFT, ROF, SSR trebuie montate numai in centre autorizate RFT! Doar aceste centre au, atat echipamentele necesare pentru montarea anvelopelor pe jante, cat si oameni pregatiti sa o faca perfect, pentru a va scuti de incidentele ulterioare.
- este important ca dupa montare si echilibrare, sa verificati in service daca cele 4 roti sunt corect aliniate (directia, geometria sau unghiurile rotilor). Aceasta implica o verificare a suspensiilor si componentelor de comanda a directiei, pentru a va asigura ca rotile se deplaseaza in raport cu linia mediana geometrica a vehiculului. Astfel veti fi sigur ca ansamblul roata-anvelopa functionează normal. Un automobil fara aliniament are ca simptome uzura neuniforma sau rapida a anvelopelor si devierea deplasarii vehiculului din linie dreapta.
- este important ca dupa montare si echilibrare, sa verificati in service daca cele 4 roti sunt corect aliniate (directia, geometria sau unghiurile rotilor). Aceasta implica o verificare a suspensiilor si componentelor de comanda a directiei, pentru a va asigura ca rotile se deplaseaza in raport cu linia mediana geometrica a vehiculului. Astfel veti fi sigur ca ansamblul roata-anvelopa functionează normal. Un automobil fara aliniament are ca simptome uzura neuniforma sau rapida a anvelopelor si devierea deplasarii vehiculului din linie dreapta.
- tot dupa montajul anvelopelor, este bine sa cereti in service, inainte de a pleca, o verificare a presiunii anvelopelor montate. A gresi este omenesc si este bine sa se faca inca o verificare inainte de a porni la drum. Presiunea corecta pentru vehiculul dumneavoastra figureaza in general in cartea vehiculului si poate fi marcata si in interiorul vehiculului (pe portiera conducatorului, in cutia de sigurante fuzibile sau pe partea interioara a capacelului rezervorului de carburant). De obicei, sunt furnizate doua presiuni diferite: cea in conditii „normale” de conducere si cea pentru un vehicul incarcat (cu persoane sau o greutate suplimentara la bord). Se recomanda sa mergeti cu o presiune usor peste cea normala, cu conditia ca aceasta sa nu depaseasca valoarea maxima. Obisnuiti-va sa verificati presiunea la maxim 1-2 luni ( o anvelopa poate pierde pe luna cam 50 de milibari din presiune, deoarece aerul iese prin cauciuc), pentru ca o anvelopa umflata insuficient poate duce la : uzura prematura a anvelopelor, consum exagerat de carburant, lipsa precizie in viraje, acvaplanare, distanta de franare mai lunga sau chiar explozie. Atentie, verifica presiunea din anvelope numai la rece! E bine sa va feriti si de suprapresiune, poate cauza o aderenta mai mica a anvelopei, care devine mai predispusa la lovituri, explozii, crapaturi, deformari ale jantei, a materialelor componente ale cauciucului si astfel se uzeaza mult mai repede si inegal. Nu uitati sa verificati si presiunea rotii de rezerva!
- inca un pont pentru prelungirea vietii anvelopelor : daca vei schimba periodic anvelopele intre ele, le vei prelungi viaţa, iar uzura va fi uniforma. In cazul in care producatorul autovehiculului nu a facut nici o recomandare in acest sens, le poti roti la 8000–10000 km. Totusi e bine sa consulti cartea tehnica a masinii pentru a vedea care e tipul de permutare recomandat.
- inca un pont pentru prelungirea vietii anvelopelor : daca vei schimba periodic anvelopele intre ele, le vei prelungi viaţa, iar uzura va fi uniforma. In cazul in care producatorul autovehiculului nu a facut nici o recomandare in acest sens, le poti roti la 8000–10000 km. Totusi e bine sa consulti cartea tehnica a masinii pentru a vedea care e tipul de permutare recomandat.
- daca anvelopele vechi, pe care le-ai schimbat la achizitionarea celor noi, nu mai pot fi folosite, este bine sa le lasati la service-ul in care ati facut schimbul, pentru a fi reciclate. Toti detinatorii de anvelope vechi sunt obligati de lege sa le predea unui producator sau colector autorizat, in scopul valorificarii acestora . Oamenii pot duce anvelopele uzate in locul de unde le-au cumparat, la orice vulcanizare sau la orice producator sau importator.
Banuiesc ca stiti deja ca trebuie sa aveti pentru masina dumneavoastra, ori 2 seturi de anvelope( un set de vara si unul de iarna), sau un singur set allseasons. Daca sunteti in prima situatie, va trebui sa depozitati undeva unul dintre cele 2 seturi: vara pe cel de iarna si invers. Depozitarea o puteti face la un hotel de anvelope (cum va sfatuiesc, de fapt si eu sa o faceti), sau puteti sa o faceti acasa la dumneavoastra. Avantajul hotelului de anvelope este ca le lasati, platiti o suma de bani ( de obicei mica, pana in 100 ron pe sezon ) si ati scapat de grija lor 5-6 luni. Daca totusi nu vreti sa faceti asta, aveti grija la urmatoarele aspecte:
- inainte de depozitare, verificati nivelul de uzura al anvelopelor, adancimea/inaltimea profilului si starea anvelopei. Masurati adancimea profilului cu ajutorul unui instrument profesional de masurare a adancimii. Anvelopele trebuie sa prezinte o inaltime a profilului de cel putin 1,6 mm pe toata circumferinta si pe o banda centrala formata din trei sferturi din latimea anvelopei. Verificati intotdeauna adancimea profilului in diferite locuri. Toate anvelopele au indicatori de uzura in canelurile principale. Atunci cand nivelul de uzura a profilului ajunge la acelasi nivel cu indicatorul de uzura, anvelopa a atins limita legala si trebuie inlocuita.
- daca anvelopele mai pot fi folosite si sezonul urmator, vor trebui curatate inainte de depozitare. Nu uitati inainte de a demonta anvelopele sa notati pozitia lor pe masina. Acest lucru va va permite sa interschimbati anvelopele intre ele la montarea viitoare, pentru a le echilibra uzura. Eliminati orice pietre sau resturi care au fost prinse in canelurile anvelopei. Rotile si anvelopele se curata cu apa si apoi sunt lasate sa se usuce bine pentru a limita orice coroziune. Daca anvelopele dumneavoastra sunt montate pe jante, agatati-le sau puneti-le jos ca in imagine. Aveti grija sa puneti o bucata de carton intre jante pentru a le feri de zgarieturi. Daca sunt demontate, pastrati-le in picioare sau plate. Cand anvelopa sta in aer liber, neutilizata pentru perioade lungi de timp (o luna sau mai mult), suprafata ei devine uscata si apar crapaturi la suprafata, numite Crapaturi Meteo sau Crapaturi Ozon. De aceea, este recomandat sa pastrati anvelopele departe de lumina, in mod ideal, intr-o zona rece, uscata. Mai presus de toate, nu le stocati in apropierea unor solventi (combustibil, uleiuri, etc). Nu depozitati anvelopele pe langa sau pe suprafete foarte reflectorizante, cum ar fi nisip sau zapada, pe asfalt negru sau alte suprafete care pot absorbi caldura solara. Puteti sa le puneti in saci de plastic sau in huse special facute pentru ele care se gasesc in comert.
In incheiere va recomand sa aveti grija sa:
- ocoliti gropile din asfalt si bordurile pe cat se poate, socurile dauneaza grav; daca totusi trebuie sa urcati o bordura, aveti grija sa nu o faceti in viteza;
- nu mergeti pe sinele de tramvai, sunt cauza cea mai frecventa pentru taieturile anvelopelor ( aveti grija, nimeni nu va schimba anvelopele lovite sau taiate in garantie, garantia la anvelope se aplica doar pentru defecte de fabricatie ),
- asigurati-va ca cineva o misca din cand in cand, daca nu mergeti cu masina cateva luni la rand, presiunea constanta pe aceeasi bucata de cauciuc (cea care face contact cu solul) dauneaza in timp,
- mai ales dupa sezonul rece, spalati bine anvelopele, substantele antiderapante care sunt imprastiate pe asfalt sunt in marea lor majoritate foarte corozive si pentru cauciuc.
- ocoliti gropile din asfalt si bordurile pe cat se poate, socurile dauneaza grav; daca totusi trebuie sa urcati o bordura, aveti grija sa nu o faceti in viteza;
- nu mergeti pe sinele de tramvai, sunt cauza cea mai frecventa pentru taieturile anvelopelor ( aveti grija, nimeni nu va schimba anvelopele lovite sau taiate in garantie, garantia la anvelope se aplica doar pentru defecte de fabricatie ),
- asigurati-va ca cineva o misca din cand in cand, daca nu mergeti cu masina cateva luni la rand, presiunea constanta pe aceeasi bucata de cauciuc (cea care face contact cu solul) dauneaza in timp,
- mai ales dupa sezonul rece, spalati bine anvelopele, substantele antiderapante care sunt imprastiate pe asfalt sunt in marea lor majoritate foarte corozive si pentru cauciuc.
- nu parcati pe trotuar cu jumatate de roata pe marginea bordurii, sunt sanse ca greutatea masinii sa nu fie repartizata in mod egal pe toata suprafata de rulare si sa stricati anvelopa.
- uitati-va la anvelope inainte sa va urcati in masina, ea este un obiect care nu vorbeste si nu va poate spune daca aveti pana sau roata este dezumflata (v-am spus mai sus ce se poate intampla daca mergeti cu anvelope fara presiune normala) - singura exceptie o constituie masinile dotate cu senzori de presiune si anvelope ZP, RFT, ROF sau SSR.
- uitati-va la anvelope inainte sa va urcati in masina, ea este un obiect care nu vorbeste si nu va poate spune daca aveti pana sau roata este dezumflata (v-am spus mai sus ce se poate intampla daca mergeti cu anvelope fara presiune normala) - singura exceptie o constituie masinile dotate cu senzori de presiune si anvelope ZP, RFT, ROF sau SSR.
Surse: michelin.ro, clickanvelope.ro, bandt.ro, sava-tires.com
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu